Ce gandim. Ce vrem. Ce facem.
DoR Shop

[DoR & Uber] Ghidaj

June 7th, 2017
Tags: , , ,

Cum îți transformi căutările profesionale în proiect educațional pentru liceeni.

Text de Carla Lunguți
Fotografie de Bogdan Grigore

Mihai Cacoveanu este genul de om pe care poți să-l surprinzi în timpul zilei purtând costum în timp ce se plimbă prin parc. Alătură pantalonii și sacoul de stofă bleumarin unei perechi de încălțăminte sport. În piept are mereu steagul României. Părul scurt, dat într-o parte și ținuta atent studiate nu lasă să se vadă că a șofat până la 5 dimineața, așa cum tot face de trei săptămâni de când a demisionat dintr-o multinațională unde se ocupa de logistică și livrări. Poate doar ochelarii de soare negri să îl dea de gol.

Mihai are 30 de ani, este ex-corporatist, ex-balerin, ex-manager de restaurant și șofer Uber de un an. A ajuns să conducă pentru Uber datorită șoferului cu care a avut prima călătorie în București, un bărbat amabil, comunicativ, care, pe lângă altele i-a povestit și despre cum funcționează aplicația. L-a impresionat și că nu a fost nevoie să negocieze ruta sau tariful.

Mihai are permis de 10 ani și a văzut întotdeauna condusul ca pe o experiență relaxantă, așa că i s-a părut o idee bună să iasă din când în când în trafic ca partener Uber. Primăvara asta, a renunțat la slujba de zi cu zi despre care spune că încă îl mai urmărește și acum, mai ales înainte să adoarmă când tresare la gândul că s-ar putea să fi primit un mail urgent. A demisionat pentru că avea nevoie de timp ca să lucreze la un proiect pe care îl tot construiește în gând de doi ani încoace: Bacopedia, o aplicație mobilă care ajută liceenii să se pregătească pentru examenul de Bacalaureat.

Așa că acum își petrece zilele în întâlniri cu specialiști în educație, programatori și designeri care să-l ajute să dezvolte „prima enciclopedie interactivă pentru BAC”.  Noaptea îl găsești la volanul unei mașini în care se aud mereu melodii alese de el, selectate de multe ori în funcție de cum este omul pe care îl ia în călătorie. Artiștii variază de la Aretha Franklin, George Michael,  la Prince, Fleetwood Mac, Sting sau Phil Collins la Golan, The 1975, The Weeknd, Jamiroquai, Daft Punk şi Air. E fericit atunci când oamenii îi caută melodiile pe Shazam, sau când îi cer voie să-i fotografieze playlistul.

Încă din adolescență, Mihai și-a propus să nu facă lucrurile ca toată lumea și să nu accepte regulile care i se păreau fără sens. După ce a terminat Școala Generală, s-a înscris din ambiție la „Liceul de Coregrafie Floria Capsali”. În 2000, Ministerul Educației anunțase implementarea sistemului de repartizare la liceu  prin calculator. Nu voia să fie cobaiul unui sistem despre care nu știa exact cum funcționează. S-a pregătit trei săptămâni cu o profesoară de la Liceul de Coregrafie și a reușit să fie admis. Părinții l-au încurajat, în special mama care a avut mereu o pasiune pentru muzică și dans. „Chiar mi-a spus că i-ar face plăcere să știe că unul din copiii ei face și chestia asta”, povestește Mihai. Pentru că nu venea dintr-o școală generală cu profil coregrafic, primul semestru din clasa a IX-a l-a făcut împreună cu picii de la clasa a IV-a, ca să recupereze noțiunile de bază. „Profesorul de duet, domnul Opincaru, îmi spunea: <<Cacovene, când vrei să vorbești cu mine pentru a face performanță trebuie să stai în șpagat sau în sfoară>>. În clasa a XI-a șpagatul și sfoara nu-i mai puneau probleme, ba era chiar printre elevii cei mai apreciați. Încă din timpul liceului, Mihai s-a angajat la Opera Națională București la care a continuat să lucreze și după finalizarea cursurilor. Apoi, drumul lui s-a îndreptat către Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian. A vrut să își demonstreze că poate să ajungă acolo unde erau și colegii lui care munciseră mai mulți ani decât el și care visaseră la scenele acestea încă din copilărie. În paralel, s-a înscris la secția de Turism a Facultății de Geografie a Universităţii din București pentru că era materia de admitere pe care o stăpânea cel mai bine. După un an, a renunțat căci nu avea timp să îmbine baletul și studenția. Și-a propus apoi să intre la Facultatea de Teatru din cadrul UNATC, așa că vreun an și-a petrecut serile în Teatrul Studențesc Podul. „Te duceai și plecai când nu mai puteai, când dădeai tot din tine”, își amintește Mihai de repetițiile care semănau cu un cantonament. „Când reușeai să îi faci deopotrivă să râdă și să plângă pe cei din fața ta, îți atingeai scopul pe ziua respectivă”. O problemă în familie l-a făcut să nu mai ajungă la admitere pentru că a trebuit să plece din țară. Apoi s-a întors și nu a mai dat niciodată admiterea la teatru. După opt ani de balet, Mihai a renunțat și la scenă. Își dorea altceva.

Schimbarea asta de perspectivă a coincis și cu niște vecini care s-au mutat pe strada lui şi care, spune el, i-au „schimbat mersul vieții”. A deschis un restaurant împreună cu noii prieteni. Apoi a manageriat un altul. A absolvit Facultatea de Management și Inginerie Economică la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară, și a mai lucrat pentru mai multe companii din domeniul ospitalității. O vreme a organizat și petreceri tematice în cluburi.

Ideea Bacopedia i-a venit încă din 2015, în perioada BAC-ului, când la știri toată lumea vorbea despre rata mică de promovare a examenului. S-a gândit să aleagă o problemă mare, cum sunt rezultatele slabe la examen și să vadă dacă el, cu ajutorul creativității poate să o îmbunătățească. A gândit aplicația  sub formă de quiz. În funcție de ce, cum și cât te joci, generezi un profil personalizat în baza materiilor la care ești bun. Aplicația, spune Mihai, va însemna iniţial o competiție unu la unu, pentru că scopul ei este să facă pregătirea pentru examen distractivă.  De aceea a conceput acest concurs pornind de la întrebări contra timp din programa pentru BAC. Concursul va genera clasamente pe clase, pe licee și pe județe. De asemenea, Bacopedia va oferi posibilitatea profesorilor sau elevilor să contribuie la partea de conținut online și va organiza periodic evenimente educaționale în orașele lor. În urma profilului conturat, aplicația îți recomandă apoi universități la care să continui studiile, dar și joburile și internshipurile potrivite pentru tine. În acest moment designul aplicației este aproape finalizat, proiectul având nevoie de o nouă finanțare pentru următoarele etape: dezvoltare, introducere conținut și lansare.

Următorul pas va fi BAC TV: o televiziune online unde vrea să transmită clasamentul live din Bacopedia și știri din licee, informații despre meditații, emisiuni culturale și educaționale, povești documentar cu elevi deosebiți, reportaje despre școli, interviuri cu profesori de la universități de renume.

Toate ideile lui Mihai se învârt cumva în jurul căutării lui profesionale și educaționale. În școală a simțit mereu o lipsă de ghidaj adaptat abilităților și viselor copiilor. E convins că sistemul educațional l-a făcut să schimbe atât de des domeniile și să sară dintr-un proiect în altul, tot căutând ceva care să-l împlinească. I-ar plăcea să-i poată ajuta pe cei care se vor afla într-o situație ca a lui. Când vor avea nevoie, să aibă la dispoziție opțiuni și recomandări pentru viitor, chiar în telefon, în aplicația pe care Mihai o dezvoltă. „Nu știu cât de mulți ar putea să se reinventeze, reorganizeze cum am făcut-o eu”, spune el.

Carla Lunguți e studentă în anul III la Jurnalism. Acest text a fost scris în programul DoR Lab, o serie de workshopuri organizate în redacția DoR pentru o echipă de studenți la jurnalism. 

Comentează

Numărul curent: DoR #28

DoR #28 * Dislocări

Susține DoR. Abonează-te!

Abonează-te la DoR. Fii Susținător!

The Power of Storytelling 2017

#Story2017

Arhiva DoR în format PDF

Arhiva DoR în format PDF

Curierul oficial

Curierul oficial

English DOR

English DoR

RSS

Articole
Comentarii
© 2017 Decât o Revistă