Ce gandim. Ce vrem. Ce facem.
DoR Shop

Mici Victorii Civice: Nu vă supărați

MiciiVictoriiCivice_logo_580px-01

O gaşcă de ongiști, programatori și designeri simplifică accesul la informaţiile de interes public.

De Ana Maria Ciobanu

În primăvara lui 2012, dintr-un schimb de mailuri între câţiva prieteni implicaţi în mai multe ONG-uri (Funky Citizens, Activewatch, Asociaţia EPAS) a apărut ideea nevoii unui site care să ușureze accesul la informaţiile de interes public. Discuţiile s-au mutat apoi la bere şi, pornind de la ideea că ar fi bine să existe un asemenea site, au ajuns la „hai să-l facem noi!”. Sunt o gaşcă de absolvenţi de drept şi ştiinţe politice, ONG-işti şi militanți pentru transparenţa instituțiilor publice și au devenit prieteni lucrând la proiecte comune. Li se părea ironic că informațiile de interes public din Uniunea Europeană sunt la câteva clickuri distanţă mulţumită platformei AsktheEu.org pe când cele din România trebuie solicitate de multe ori de la instituţii ale căror mailuri nu mai sunt de actualitate.

Fiecare şi-a chemat prietenii pricepuţi ba la design, ba la programare, ba la funcţionarea instituţiilor publice şi au ajuns la o echipă de 15 oameni din toate colţurile ţării, entuziasmaţi de utilizarea tehnologiei pentru o bună guvernare şi o participare mai intensă a publicului la luarea deciziilor care îl privesc. Ideea a crescut ba la bere, ba la sediile organizaţiilor în care lucrează unii dintre membrii echipei.

Cele mai mari emoţii le-au avut când au luat legătura cu „IT-ştii”. Paul Chioveanu, coordonatorul departamentului Bună Guvernare al ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a Presei, a fost cel care i-a sunat pe programatorii Andrei Petcu şi Walter Werner după ce i-au fost recomandaţi. Le-a povestit ce vor să facă şi a fost surprins când i-au spus că sunt interesaţi să se implice. Nu credea că există „IT-işti” pe care să-i intereseze societatea civilă.

Articolul 31 din Constituţia României garantează din 1991 că dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit. Legea 544 reglementează din 2001 liberul acces la informaţii. În mediul nonguvernamental şi printre jurnalişti circulă de ani buni formularea „am cerut pe 544”, dar statisticile arată că pentru cetăţeanul de rând obiectul legii şi utilitatea ei au rămas necunoscute. În 2012, Secretariatul General al Guvernului a primit 288 de solicitări de informaţii de interes public, din care 29 erau legate de utilizarea banilor publici.

Nouă dintre membrii echipei s-au întâlnit la începutul lunii septembrie la sediul Activewatch şi au discutat despre cum să se numească site-ul. Ştiau doar că vor să fie cu domeniu .info, că o să-l lanseze pe 28 septembrie, de Ziua Internaţională a Dreptului de a Şti şi că trebuie să arate şi să funcţioneze ca AsktheEu. Niciunul nu mai ştie cine a spus formula magică cu care începe aproape orice conversaţie cu un funcţionar public, „nu vă supăraţi…”, dar de acolo a mai durat cinci minute până când au cumpărat domeniul nuvasuparati.info.

NVS1web

Cunoşteau cu toţii organizaţia MySociety din Marea Britanie care concepe site-uri pentru a ajuta publicul să obţină acces la informaţii de interes public. My Society dezvoltă un program liber care are codul sursă deschis pentru cei care vor să implementeze copii locale ale site-ului „mamă” (Marea Britanie – WhatDoTheyKnow.com, Spania – TuDerechoaSaber.es, Malaezia – Aduanku.ms, Noua Zeelandă – FYI.org.nz etc.). Principiul pe care se bazează platforma şi la care aderă şi echipa Nu Vă Supăraţi este că democraţia şi societatea civilă nu pot supravieţui dacă cetăţenii nu interacţionează cu instituţiile publice şi cu guvernele. Dacă nimeni nu cumpără mango, nici vânzătorii nu mai pun mango pe tarabă. Dacă cetăţenii nu solicită informaţii, instituţiile nu vor avea exerciţiul sau motivaţia de a le oferi informaţii de calitate într-un timp scurt şi cu costuri minime. Nu e suficient să ştii că eşti cetăţean, trebuie să îţi şi exerciţi cetăţenia.

Elena Calistru, o tânără de 27 de ani, membră a ONG-ului Funky Citizens, a anunţat pe pagina ei de Facebook că au nevoie de date de contact ale instituţiilor din România. Un român din Statele Unite i-a trimis o bază de date cu câteva sute de adrese de mail. Au dat mailuri către toate, ca să verifice dacă mai sunt de actualitate.

Au lucrat noaptea, în weekenduri şi în pauzele de masă. Singurii bani care le-au ieșit din buzunar au fost pentru cumpărarea domeniului şi găzduirea site-ului. Dar dacă ar fi să traducă orele de lucru în bani, ar ajunge cu indulgenţă la 10.000 de euro.

După şase luni în care fiecare a lucrat la bucăţica lui (texte pentru site, identitate vizuală, idei de promovare), pe 27 septembrie s-au întâlnit la sediul organizaţiei Oricum pentru o noapte de lucrat la site înainte de lansare. Cosmin Pojoranu, un copywriter de 28 de ani care în liceu a făcut parte din echipa care a fondat revista Oricum, le-a făcut rost de o sală acolo şi programatorii au lucrat toată noaptea. Nu cunoşteau limbajul de programare folosit pentru Alavateli, soft-ul dezvoltat de MySociety – aşa că au construit un site similar bazat pe Drupal. La 7:00 dimineaţa, de Ziua Internaţională a Dreptului de a Şti, nuvasuparati.info era funcţional. Prima solicitare pe care au trimis-o a fost către Inspectoratul General al Poliţiei şi i-a aparţinut lui Bogdan Manolea, un jurist specializat în tehnologia informaţiei care a vrut să ştie câte camere de supraveghere sunt în Bucureşti. Echipa l-a ales ca „ambasador” al proiectului alături de alţi jurnalişti sau ONG-işti care au trimis solicitări şi au promovat proiectul.

NVS2 web

Ţelul lor este ca platforma să devină utilă pentru cetăţeanul de rând care are nevoie de informații, dar nu cunoaşte legislaţia. Să simplifice procesul prin care acesta poate afla ce buget a alocat primăria lui pentru decoraţiuni de Crăciun, câţi bani au fost încasaţi din taxa de pod Cernavodă sau câte biserici au fost subvenţionate din bugetul local. Tot ce trebuie să facă este să-şi aleagă dintr-o listă instituţia pentru care are o întrebare, să completeze spaţiile libere dintr-un formular predefinit care începe cu „Nu vă supăraţi…” şi să scrie cât mai clar ce şi-ar dori să afle. Mailul se trimite automat către instituţie, iar când aceasta răspunde, informaţia apare automat pe site şi utilizatorul este invitat să califice răspunsul: succes, parţial succes, nesatisfăcător.

Celălalt scop este să le uşureze munca funcţionarilor publici. Codru Vrabie, un trainer de 42 de ani, preşedinte al Asociaţiei EPAS cu care a realizat proiectele online Piaţa de Şpagă şi Bani Pierduţi, ştie că funcţionarului care răspunde la solicitările pe legea 544 „i s-a pus în cârcă să facă şi asta”, pe lângă alte sarcini zilnice. Fiecare instituţie publică are obligaţia de-a organiza un „punct de informare-documentare”. Nuvasuparati.info poate să devină un punct naţional online de informare-documentare. Site-ul indexează toate răspunsurile primite la solicitări. Dacă X a cerut bugetul pe 2013 al Primăriei Bucureşti şi Y vrea să facă aceeași solicitare, platforma îi afişează automat că există deja un răspuns şi scuteşte funcţionarul de a răspunde din nou la aceeaşi solicitare.

În februarie 2013, Andrei Petcu, un programator de 26 de ani, membru al Fundaţiei Ceata (dedicată libertăţii digitale), a participat la Personal Democracy Forum la Varşovia. Acolo l-a asculat pe Paul Lenz de la MySociety vorbind despre zeci de ţări care implementează versiuni ale AskTheEu şi WhatDoTheyKnow. Andrei şi-a dorit să înveţe şi el limbajul site-urilor şi să-l aplice la nuvasuparati.info. N-a fost uşor, dar l-a ajutat forumul MySociety unde poţi să citeşti toate problemele de care s-au mai lovit şi alţi programatori. În plus, după ce a anunţat online că lucrează la o versiune românească a AskTheEu, a primit un mesaj de la Rodica Ardelean, o doamnă de 46 de ani din Oradea care i-a spus că a tradus deja aproape 60% din conţinutul platformei mamă.

Pe 2 martie, după un nou „hackathon” la sediul ActiveWatch, au reuşit să mute nuvasuparati.info pe platforma dezvoltată de MySociety. Pe 8 iulie au relansat site-ul, iar pe 28 septembrie, la un an de la lansarea proiectului, i-au făcut o identitate vizuală nouă.

Prima solicitare trimisă prin intermediul noului site i-a aparţinut Elenei Calistru. Era către Ministerul Transporturilor şi viza situaţia implementării ordinului privind transparenţa procedurilor de achiziţie publică. A rămas fără răspuns până astăzi. De la relansarea site-ului au fost trimise 100 de solicitări. 39 dintre ele au fost rezolvate satisfăcător, iar 57 încă aşteaptă răspunsuri. Nu sunt multe, dar e un început şi echipa de-abia aşteaptă să atingă pragul de 1000 de solicitări. Platforma mamă din Marea Britanie conţine 186.014 solicitări şi are o bază de date cu 15.423 de instituţii. A lor are 373, dar plănuiesc să mai adauge pe măsură ce vor obține noi date de contact.

Cel mai fericit moment pentru echipă a fost în iulie 2013 când pe platformă a apărut o solicitare depusă de un utilizator care voia să primească copia actualizată a organigramei Primăriei Sectorului 6. Când au realizat că era primul user care nu era prieten cu niciunul dintre ei, au simţit că proiectul s-a lansat cu adevărat. La fel de încântaţi au fost şi când au primit un mail de la un domn care voia să fie introdusă pe site Primăria Orlat, o comună din Sibiu. Sau în octombrie când iniţiativa lor a fost menţionată pe blogul oficial MySociety.

Atitudinile instituţiilor faţă de platformă au fost diferite. Universitatea Transilvania din Braşov i-a răspuns unui profesor care voia să ştie ce platformă nouă de e-learning au instalat recent spunând că este „exclusă trimiterea răspunsului către o platformă cu publicare pe Internet”. La polul opus, după ce echipa Nu vă Supăraţi a atras atenţia Consiliului Judeţean Ilfov că primeşte o eroare când trimite mailuri către instituţie, informaticianul a dezinstalat filtrul de spam care bloca mailurile trimise automat de platformă şi i-a asigurat că sunt încântaţi de colaborare. Un exemplu de succes e Consiliul Judeţean Bihor care a răspuns la o solicitare de furnizare a rectificărilor bugetare în mai puţin de 24 de ore. Recordul îl deţine însă Senatul României care a răspuns în două ore la solicitarea lui Chioveanu de a primi raportul final al Comisiei Speciale pentru avizarea Proiectului de lege privind Roşia Montană.

Îşi doresc ca oamenii să folosească tot mai mult platforma, iar ei să facă grafice din care să reiasă care sunt cele mai harnice sau leneşe instituţii în funcţie de timpul mediu de răspuns, dar şi de calitatea răspunsurilor. Vor să-şi extindă aplicabilitatea şi către legea 52 privind transparenţa decizională în administraţia publică, dar pentru asta aşteaptă că Andrei Petcu să gândească o adaptare a site-ului.

Paul Chioveanu s-ar bucura ca iniţiativa lor să fie un exemplu pentru cei mai tineri care sunt familiarizaţi cu tehnologia şi cu puterea internetului. Să-i scape de refrenul „În România nu se întâmplă nimic” şi să-i facă să ia atitudine. Uite că „la o stupidă bere, nişte gigei nefinanţaţi s-au gândit să facă o chestie serioasă”. Nu ştiau dacă o să le iasă, nu ştiau dacă o să găsească programatori care să-i ajute, dar şi-au pus toţi abilităţile şi cunoştinţele la bătaie şi a ieşit. S-ar bucura dacă şi liceenii ar descoperi puterea asocierilor de genul ăsta în care unul desenează, alta ştie programare, unul scrie bine, alta ştie limbi străine şi împreună pot să creeze ceva util pentru toată lumea. Să crească generaţii de „tineri care îşi bagă picioarele în sistemul birocratic” şi, în loc să se resemneze, preiau iniţiativa. „Ăsta e viitorul dacă vrem să schimbăm ceva.” ●

__________________________________

Articol realizat în cadrul proiectului „Mici victorii civice”, cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.

5 Comentarii pentru “Mici Victorii Civice: Nu vă supărați”

  • Mihai Jalobeanu a scris:

    Felicitări pentru articol. Inițiativele de acest fel trebuie popularizate, mai ales în școli, la așa numita educație civică, sau măcar în orele de dirigenție …
    Sunt cel care încă asteaptă răspunsul Univ.din Brașov.

  • Radu Pruteanu a scris:

    Nu va suparati, vreau sa va spun DECAT atit: bravo! 🙂

  • oana roseanu a scris:

    Bravo!!!!

  • Ovidiu Petcu a scris:

    Nu credeam că e posibil să împingi un mare bolovan de plastilină, cum e sistemul birocratic românesc: ţi se afundă mâinile în el şi “bolovanul” tot pe loc rămâne. Aţi demonstrat că abordarea pluridisciplinară (drept-ITist-poliglot-liberalist-digitale etc.)are efect transdisciplinar: inertul “bolovan” a început să se mişte în direcţia aplicării legii, adică în favoarea cetăţeanului.

    Felicitări tuturor celor implicaţi în acest “război al stelelor”: aţi adus… O NOUĂ SPERANŢĂ.

    Mesaj personal (în văzul lumii): Andrei Petcu, poţi fi sigur că sunt mândru de tine. Tata.

  • westwood a scris:

    Ar fi tare ca de 28 septembrie anul acesta sa se mobilizeze tot romanul sa trimita sesizari catre toate institutiile statului, direct sau prin acest site.
    Felicitari pt initiativa! Grupurile de liceeni care ar porni o asemenea initiativa, ar putea fi renumerate modic, doar pt a le starni spiritul anteprenorial, daca cel civic nu se manifesta. 🙂

  • Comentează

    Numărul curent: DoR #23

    DoR #23 * Recuperări

    Susține DoR. Abonează-te!

    Abonează-te la DoR. Fii Susținător!

    The Power of Storytelling

    Conferință 2015

    Arhiva DoR în format PDF

    Arhiva DoR în format PDF

    Curierul oficial

    Curierul oficial

    English DOR

    English DoR

    RSS

    Articole
    Comentarii
    © 2016 Decât o Revistă