[24/7] Ferma Sibioara

Cum lansezi și promovezi un produs de nișă?

CE FAC: Agricultură eco

Antreprenori: Alexa Chirnoagă și Radu Bogdan Matei

ÎNFIINŢAT: Sibioara, 2015

Dacă stai câteva minute pe conturile de social media ale Fermei Sibioara, ajungi să poftești la un drum la piață, pentru ca apoi să realizezi că e greu să găsești acolo ce vezi în poze. Roșiile imperfecte sunt perfect coapte, busuiocul violet, cu frunze ascuțite, îți ia ochii de la legăturile de mentă, lăzi doldora de legume, punctate de dovlecei galbeni-nebunie, așteaptă să fie livrate. Majoritatea fotografiilor sunt făcute de Alexa Chirnoagă, care, împreună cu prietenul ei, Radu Bogdan Matei, a deschis ferma la începutul lui 2016, urmând un model simplu: legumele cresc fără îngrășăminte și alte metode de grăbire a coacerii, iar clienții le primesc acasă fix în ziua în care au fost culese.

Alexa are 27 de ani și a lucrat în marketing și publicitate la București, înainte să se mute la Constanța, în toamna lui 2015. Radu, care are 31 de ani, a studiat și lucrat în București și în străinătate, dar își dorea să se întoarcă în orașul natal și să contribuie la schimbarea lui. Nu-i mai era suficient să stea pe lângă afacerea familiei. „Căutam ceva de făcut cu Alexa”, spune. „Să avem o afacere împreună.”

Tatăl lui Radu deține în satul Sibioara, la 26 de kilometri de Constanța, un fost centru de reparații de mașini agricole cu multe platforme betonate, dar și cu câteva mii de metri pătrați de pământ bun, care nu a fost lucrat. În curtea aia și-au făcut Alexa și Radu ferma, investind cam 17.000 euro – bani moșteniți de Radu de la bunicul lui și economii. În octombrie au înființat firma, prin februarie au pus semințele și au pregătit răsadurile, iar în martie au plantat.

Știau că modelul de afacere merge bine în București, studiaseră ferme deja existente și le plăcea ideea că în Constanța nu existau ferme bio. N-aveau experiență în agricultură, dar au găsit un consultant de vârsta lor, doctor în legumicultură, care i-a ajutat să aleagă soiurile, să monteze cele trei solare și să simplifice procesul de producție. Pentru munca la care nu se pricepeau, cum ar fi copilirea roșiilor, au angajat o femeie care lucrase la o seră din sat.

Dorința lor a fost să aibă cât mai multe legume, pe toată perioada anului. Până-n toamnă, într-un solar au avut castraveți, dovlecei, fasole, spanac, salate, ridichi și roșii. În alt solar, plante aromatice, gulii, vinete, ardei, broccoli și andive. Al treilea solar a fost ocupat doar de roșii, busuioc și salată. Afară cresc ceapă verde, usturoi, praz, fenicul și rucola. Din cauza numărului mare de legume plantate și a sumelor care trebuie plătite anual pentru analizarea fiecărui soi, nu și-au permis încă obținerea unui certificat bio.

Ferma Sibioara s-a lansat cu sloganul „Legume organice crescute responsabil și proaspăt livrate pentru tine”. Identitatea brandului au creat-o împreună cu prietenii lor de la LOOT. „Nu avem un branding super fancy”, spune Alexa, „am ales să facem ceva foarte simplu, să prindă la toată lumea”.

Unealta principală de promovare, motorul care a pus totul în mișcare, e pagina de Facebook creată în ianuarie. În primele luni, au cumpărat ads și au sponsorizat aproape toate postările, cât să crească numărul de like-uri. Facebook le-a permis să țintească direct spre publicul care-i interesa: constănțenii tineri. Acum pagina are peste 3.300 de like-uri și au reach destul de mare, așa că nu mai sponsorizează decât postările despre produse noi sau despre reduceri.

În câteva luni de la lansare, și-au dat seama de niște particularități ale pieței de care nu erau conștienți. „Constanța încă nu e la fel de ruptă de lumea rurală cum e Bucureștiul”, spune Radu. „Mai au oamenii câte o rudă la țară și nu simt foamea aia de legumă sănătoasă, crescută ca pe vremuri. Ori mai au surse, ori nu le e dor de chestia asta.” Au clienți tineri sau clienți care comandă pentru părinții lor, dar predomină mamele cu copii până în 4-5 ani. „Estimam că vor fi multe familii”, spune Radu „dar nu știam că o să fie covârșitor. Cred că mai mult de jumate sunt oameni cu copii mici”.

„Ne gândeam ca din toamnă sau la anul să facem o categorie: produse pentru copilul tău”, spune Alexa.

Livrarea la domiciliu face parte din oferta Fermei Sibioara. Radu și Alexa livrează de obicei marțea și vinerea, dar pe timp de vară au livrat de trei ori pe săptămână. Merg dimineața la fermă, culeg legumele comandate, pregătesc coșurile și cel târziu la 12 pornesc spre oraș. Au între cinci și 30 de livrări pe zi, ceva ce încă se simt capabili să ducă fără ajutor. Vara asta au dat aproape ultimii bani ai firmei pe un mic Citroen second hand, care nu are bancheta din spate. „Încă vrem să intrăm doar noi în contact cu clientul”, spune Radu „până e suficient de mare ferma încât să aducem o persoană de vânzări care să poată vorbi în numele nostru. Nu ajunge să fie doar un șofer. Trebuie să știe să explice de ce o roșie e mai mare și una mai mică, de ce aia e mov, de ce are frunza găurele”.

Aproape niciodată nu pun fix un kilogram din produsul comandat, ci mai mult, sau mai adaugă jumătate de kilogram din alt soi, ca să încurajeze clienții să le testeze. Când au surplus de o legumă, adaugă la comenzi ca bonus. „Dar ne e jenă să le spunem că le-am pus în plus”, spune Alexa, „sau uităm să le spunem. Unii se prind și ne mulțumesc, alții nu au nicio reacție”.

Nu înțeleg de ce unii constănțeni dau like la aproape orice postare, dar nu comandă niciodată. Nu știu cum ar putea face să ajungă în atenția familiilor înstărite din oraș, deloc puține, sau dacă au șanse să convingă părinții care comandă pentru copii să comande și pentru ei înșiși. Se gândesc ca anul viitor să introducă și abonamente și să încerce să cultive și pomi fructiferi pe o fostă livadă adiacentă, care aparține tot familiei lui Radu.

Dar nu se simt presați să rezolve toate puzzle-urile acum. Au deja clienți fideli, care comandă și de două ori pe săptămână. În august au semnat un contract cu un restaurant din oraș căruia îi vor furniza de acum încolo legume. „Am zis să fie ceva de lungă durată și constant”, spune Alexa. „Nu căutăm un boom din ăla, ca în doi ani să ne îmbogățim și apoi să nu mai vrem să facem asta.”

Poveste apărută în „24/7, Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, Volumul II – o colecție de 40 de povești despre antreprenori creativi. 24/7 este un produs editorial DoR la inițiativa UniCredit Bank România. Toate fondurile strânse din vânzarea ghidului sunt folosite de DoR pentru a finanța povești de profunzime despre realitatea românească.

3 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*

S-ar putea să-ți mai placă:
Cazul Inna

Şapte particularități care au făcut din Inna cel mai puternic produs muzical românesc de export.

[Out] Ian își face planuri

Ian are 16 ani și se gândește de pe acum ce vrea să facă după liceu, mai ales că aici nu-i plac materiile și nici colegii, cărora nu vrea să le spună că e gay.

[24/7] Fourwood Laundry

Cum îi găsești pe cei care au nevoie de tine?