[24/7] Vreau să fiu stewardesă

[Poveste din ghidul 24/7]: Vreau să fiu stewardesă este genul de afacere care îți trezește imediat reacția: „De…

Povestea face parte din „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Ghidul a plecat în lume odată cu DoR #22, în decembrie 2015. Abonează-te ca să-l primești și tu.

Ce fac: Platformă dedicată însoțitorilor de bord
Antreprenori: Georgiana Ene și Anca Dumitrescu
Înființat: București, 2013

Vreau să fiu stewardesă este genul de afacere care îți trezește imediat reacția: „De ce nu m-am gândit eu la asta?”. Anca și Georgiana s-au cunoscut la o conferință dedicată antreprenoriatului. Se gândeau să pornească pe drumul ăsta, dar doar Anca făcuse câțiva pași, cu Papion PR & Events, un proiect prin care organiza evenimente culturale. Georgiana, în schimb, avusese mai multe slujbe. „Am lucrat ca ziarist, am lucrat în bancă, până la 28 de ani tot încercasem.” Deși la început Anca i-a părut Georgianei mult prea copilăroasă, au început să se întâlnească și să discute despre ce ar putea face împreună.

Prima încercare a fost „În spatele coperților”, o serie de întâlniri informale cu autori români contemporani. Dar, raportându-se la cifre, și-au dat repede seama că evenimentele nu ar acoperi nici măcar cheltuielile de bază. Deși ajunseseră să se cunoască foarte bine, până atunci Georgiana nu-i povestise Ancăi despre visul ei de a deveni stewardesă. În 2010 urmase cursurile Școlii de Aviație și obținuse licența de însoțitor de bord, dar nu practicase niciodată. „Dacă voiai să fii stewardesă la vremea respectivă, nu aveai un singur loc de unde să-ți iei toate informațiile. Și erau discrepanțe foarte mari între ce ți se prezenta și ce se întâmpla în realitate”, spune Georgiana. Deși cursurile școlii costau 1.400 de euro, când a tras linie a descoperit că toate cheltuielile – licențele necesare, deplasarea la Sofia pentru simulatorul de zbor – se ridicau la 5.000 de euro. În plus, își dorea să fie însoțitor de bord în România, iar compania Tarom nu mai făcea angajări de mulți ani.

Așa s-au gândit să facă ceva prin care să explice toți pașii necesari angajării ca stewardesă. Era vara lui 2013. „În seara aia m-am dus acasă, am intrat pe rotld și am cumpărat vreausafiustewardesa.ro, neștiind ce să facem, cum să facem”, povestește Anca. Au început să publice informații despre domeniu – cum se face recrutarea, ce companii aeriene includ în angajare obținerea licenței de zbor, povești ale însoțitorilor de zbor. Website-ul, creat în proporție de 90% de ele, fără ajutorul specialiștilor, a fost lansat printr-un comunicat de presă pe 27 septembrie.

La început le-a fost greu să câștige încrederea oamenilor din domeniu; nimeni nu înțelegea de ce două fete fără experiență în aviație fac asta. În noiembrie 2013 au organizat prima conferință dedicată viitorilor însoțitori de bord la care au participat reprezentanți ai tuturor companiilor aeriene din România. Succesul a fost neașteptat: s-au înscris peste 100 de oameni din toată țara.

Și-au dat seama că nevoia de informații e foarte mare, iar câteva evenimente și articole online nu o pot satisface. Ideea pentru cursuri a venit natural, pentru că începuseră să primească sute de întrebări pe email: „Am 1,60m înălțime, pot deveni stewardesă?”, „Se angajează și bărbați?”, „Care e limita de vârstă pentru a deveni însoțitor de bord?”. Ar fi putut răspunde întrebărilor într-o zi-două, dacă i-ar fi adunat pe toți cei interesați într-un loc. Tot atunci le-a scris și Nicoleta Gherman, trainer la Școala de Aviație de la Cluj și cu peste 10 ani de experiență ca însoțitor de bord pentru Qatar Airways. Împreună au pus bazele primului curs, pe care l-au lansat în februarie 2014 și care a strâns 21 de participanți.

Deși nu au pornit cu un plan de afaceri, au învățat pe parcurs să pună cifrele pe hârtie. „Ne-am uitat la costuri, chirie, contabilitate, site și așa mai departe. Ne-am dat seama că trebuie să producem de trei-patru ori mai mult ca să ne plătim impozitele la stat, să ne asigurăm un venit lunar și să plătim angajații și colaboratorii.” Numai chiria pentru spațiu de curs costă în medie 500 de euro pe lună.

Între timp, au diversificat paleta de cursuri, de la cele complexe, de patru zile – în care parcurg toate etapele procesului de recrutare și cursanții pleacă inclusiv cu un portofoliu foto specific companiei aeriene la care vor să se angajeze – până la online coaching. Acum au trei traineri – un expert în aviație, unul în HR și un profesor de limba engleză – care îi pregătesc pe cursanți să-și învingă emoțiile la interviu, să răspundă la întrebări practice, sau să-și construiască un CV corespunzător. Cursurile pot costa și până la 270 euro, iar frecvența lor e stabilită în funcție de momentele în care se fac recrutări în țară. Până acum au organizat 34 de cursuri în București și cinci în țară (la Cluj, Iași și Timișoara). „Nu știm dacă noi suntem unul dintre motive, dar au început să se facă recrutări mult mai frecvent. Înainte de 2013 erau două, maxim trei recrutări pe an. Acum sunt recrutări aproape lunar.” (Vreau să fiu stewardesă nu oferă licențe de zbor, ci doar te pregătesc pentru interviul de angajare.)

O problemă întâmpinată la care nu se așteptau au fost site-urile și cursurile copie. „Ne-am dat seama că tot ce putem face este să continuăm și să inovăm. Am făcut o seară de cocktail cu 200 de stewardese și viitoare stewardese, avem un brunch o dată pe lună cu cititorii, oferim și burse celor care nu-și permit cursurile noastre.” Aau lansat varianta în limba engleză a site-ului și se pregătesc să introducă cursuri de aviație privată.

În numai un an, cu o investiție inițială de 50 de euro în (atât a costat domeniul web), Anca și Georgiana au ajuns la o cifră de afaceri de 30.000 de euro. Singurul reproș care li s-a adus a fost că niciuna dintre ele nu a fost stewardesă. Dar, „ca să faci o brutărie, nu trebuie să fii brutar”, crede Anca. „Trebuie să fii un om atât de inteligent încât să-ți angajezi un super brutar care să-ți facă cea mai bună pâine din oraș”.

În plus, se documentează zilnic, vorbesc frecvent cu specialiști și fac călătorii de informare la sediile companiilor aeriene din alte țări. „În doi ani am ajuns să putem răspunde cu ochii închiși și fără ezitare la orice întrebare legată de aviație.” Iar rezultatele vorbesc singure, rata de angajare după cursuri este de 80%. ●

Povestea face parte din „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Ghidul a plecat în lume odată cu DoR #22, în decembrie 2015. Abonează-te ca să-l primești și tu.

S-ar putea să-ți mai placă:
[EduDoR] Dezbatere tabu: Educație sexuală sau educaţie pentru sănătate?

În 2013, România se afla pe primul loc în Uniunea Europeană, în ce privește nașterile tinerelor sub 20 de ani,…

Te abonezi și câștigi: Colecția DoR 2012 & 2013

În fiecare zi din februarie organizăm o tombolă cu premii pentru cei care se abonează în ziua respectivă. Câștigătorul…

[EduDoR] Splendoarea matematicii

Și-ar dori ca fiecare dintre elevii pe care-i are să descopere acea splendoare a matematicii din munca pentru…