[Corespondență Anim’est] Viața ca-n animațiile lui Bill Plympton

Bill Plympton a apărut duminica trecută în fața spectatorilor de la Festivalul Internațional de Film de Animație…

Bill Plympton a apărut duminica trecută în fața spectatorilor de la Festivalul Internațional de Film de Animație Anim’est ca să le explice cum creează independent animații din care face și profit. A urcat pe scena cinematografului Elvira Popescu îmbrăcat într-un tricou polo roșu, pantaloni scurți, buni de trekking, șosete în dungi negre și gri și pantofi maro. El, un flipboard și niște carioci cu care avea să deseneze, timp de douăore, foaie după foaie.

rsz_cheatin-1

Anim’est i-a dedicat anul acesta o retrospectivă, ocazie cu care americanul a adus la București toate filmele lui de debut, dar și ultimul său lungmetraj, Cheatin’, pornit de la o relație pe care a avut-o cu 15 ani în urmă. Locuiau împreună, le venea să se omoare unul pe celălalt, dar și să facă sex. În 2009, Plympton o desena pe Ella – protagonista care plănuiește să-și omoare soțul infidel – de la 5 dimineața până la 9 seara. El e singurul care a desenat pentru Cheatin’, vreo 40.000 de schițe de mână. „Dacă cineva mi-ar lua bucuria asta, de ce aș mai fi în animație?”, spune. „Poate sunt un pic posesiv că nu împart munca, dar iubesc ce fac.”

Plympton are 68 de ani și este animator de peste 35 de ani. A crescut în Oregon, USA, uitându-se la filme de Walt Disney, om care l-a inspirat să se apuce de desenat. Când a terminat Școala de Arte Vizuale din Portland, în ‘69, Disney murise (‘66), și echipa Studiourilor Disney era confuză. Tânărul a început să deseneze caricaturi pentru publicații precum The New Yorker sau The New York Times. În anii ’80, Studiourile Disney au revenit cu lungmetraje precum Frumoasa și Bestia, Mica sirenă și Plympton și-a dat seama că era momentul să intre pe piață.

Your Face a fost prima producție Bill Plympton Studio, scurtmetraj animat care i-a adus în ’88 o nominalizare la Oscar și întâmplare care încă-l amuză, pentru că a fost un experiment, fără vreo intrigă, cu un singur personaj. Când oamenii au început să râdă după trei secunde, Plympton a realizat că acolo e lumea lui și a demisionat de la munca de caricaturist, convins că poate trăi din animații. Nu se înșela, pentru că după nominalizare, toată lumea voia să colaboreze cu el.

Plympton adoră să deseneze. Lumea Plympton înseamnă universuri răsărite din urechile caricaturale ale personajelor, grijă acordată expresiilor faciale, cu nas cârn sau ochi scoși din orbite, toți jucând după umorul lui întunecat (în contexte precum crime, bătăi, accidente). Nu își va ține munca în sertar vreodată. Vrea să le arate în cât mai multe festivaluri, să le vândă, să fie remarcat și apreciat. Pentru asta, respectă trei reguli: face multe filme scurte (5 minute pentru scurtmetraje, maxim 70 de minute pentru lungmetraje), ieftine, amuzante.

Se gândește constant la cum poate face bani și la cum își va finanța viitoarea animație, deși știe că din animație independentă nu te îmbogățești. Când oamenii de la Disney au venit să-i ofere un contract de un million de dolari, a refuzat pentru că tot ce ar fi creat ar fi fost sub proprietatea lor. Din Cheatin a făcut 100.000 de dolari până acum, dar abia începe să-l distribuie intens – online, în cinematografe, în State și Europa, unde, spune el, animațiile pentru adulți sunt apreciate mai mult. „În SUA, toate filmele animate sunt pentru copii”.

Deși Plympton pare omul cu încrederea de sine cea mai mare, numai el știe câte îndoieli îi dau târcoale în cap. „E parte din caracterul unui artist să fie nesigur”, crede el. Dacă oamenilor le e pe plac, va începe să-și laude filmul și să-l promoveze peste tot, împreună cu echipa lui de artiști, asistenți și interni. Între timp, lui Plympton îi intră venituri de la alte animații, reclame sau videoclipuri la care a lucrat, produse promoționale precum ilustrații de-ale lui, tricouri, mici obiecte.

„Fiți atenți”, a spus Plympton entuziasmat, spre finalul masterclassului, în timp ce începea să scrie pe o altă foaie de flipchart costurile unui scurtmetraj animat: „aveți nevoie de producător, regizor, scriitor, story-board artist, designer pentru personaje, om pentru layout, animator”. A tras o acoladă în dreptul întregii liste. „Păi dacă eu sunt toți oamenii ăștia, normal că ies ieftin.” ●

Cheatin’ poate fi văzut duminică, de la 16:00, la Cinema Studio. Programul complet Anim’est.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*

S-ar putea să-ți mai placă:
[24/7] Murmur

Cum îți extinzi afacerea în toată lumea fără să pleci din România?

Bucureşteanul: Sufrageria Bunicului Jean

Din 2013, Răzvan Giurcăneanu lucrează bomboane de ciocolată îmbinând metoda bunicului său cu experimente personale.…

De ce a trebuit să amânăm DoR Live

Pe 30 martie aveam programat DoR Live, un eveniment care transpune pe scenă conceptul și dinamica unei reviste,…