Festivalul Dilema Veche, povestit de Corina Șuteu

Între 30 august și 1 septembrie, Cetatea Alba Iulia va găzdui Festivalul Dilema veche, trei zile pline cu lecturi…

Între 30 august și 1 septembrie, Cetatea Alba Iulia va găzdui Festivalul Dilema veche, trei zile pline cu lecturi de proză și poezie, proiecții de film, concerte și expoziții. Corina Șuteu, consultant al festivalului, povestește despre conceptul și producerea acestuia:

Ce te-a făcut să te implici în acest proiect?

Faptul că, precum în mai toate răspunsurile mele „de suflet“ la anumite provocări profesionale, eram curioasă în privința felului în care se poate construi o colaborare între un oraș cum e Alba Iulia și o marcă de prestigiu cum e Dilema veche, dar și nerăbdătoare să văd un grup redacțional eclectic și creativ, în postură de inițiator și organizator de evenimente culturale care să dureze și să capete profil.

Mulți cred că meseria de antreprenor cultural nu există sau nu-i înțeleg exact caracteristicile, dar participarea la construirea unui festival precum cel al Dilemei vechi la Alba Iulia e cazul ideal în care un profesionist dorește să se implice.

„A produce“ un eveniment ca martor avizat, a-i găsi arhitectura și dozajul potrivite, a pune în complementaritate o sumă de elemente disparate și a le da personalitate, dar, mai ales, a participa la munca de mentorat, de netezire a posibilelor obstacole cu o echipă atât de talentată și de charismatică este, de fapt, un cadou.

Dacă știi să faci ceva bine, atunci e crucial să dorești să transmiți și mai departe!

În primul rînd, asta este ceea ce m-a motivat.

Ce e special, cu adevărat, la acest festival?

Deocamdată nu cred că știm ce este special. Vom vedea în trei ani ce este cu adevărat special fiindcă, așa cum o repet și în cursurile de management cutural, schimbarea fundamentală care a avut loc în consumul cultural al ultimelor decenii este legată de faptul că evenimentele devin tot mai mult ale utilizatorului-beneficiarului, „consumatorului“, decât ale producătorului. Tocmai de aceea e bine să se găsească de la început o „voce“ a manifestării, atât de puternică, încât să nu facă imediat compromisuri de gust, pentru a deveni entertaining.

Un eveniment bun este acela în care decizia de programare e profund subiectivă și educată. Democratizarea culturală excesivă și amprenta americanizării, în acest proces, au determinat, de fapt, banalizarea și aplatizarea fenomenului cultural european, mai ales în cazul festivalurilor. Așadar, sper ca Dilema veche să fie cât de cât old school, în această privință, în sensul cel mai bun.

E vreun paradox în faptul că, în plină criză mondială a presei, Dilema veche concepe un festival de o asemenea anvergură?

Dimpotrivă, este un mod extrem de inteligent și de creativ de a răspunde crizei presei, aș spune. Dilema veche, din punctul meu de vedere, s-a schimbat foarte mult, și-a modificat publicul, abordarea și chiar patronii, de-a lungul timpului, dar a continuat să rămână o marcă a intelectualului de orizonturi diverse și de vârste variate, intelectual care citește presă culturală românească. A fost extrem de complicat să se conserve acest aspect.

Neândoielnic, numele lui Andrei Pleșu a fost garanția acestei prezervări, dar și o politică redacțională foarte atentă la modificările de context, care și-a asumat riscuri și a făcut, când a fost necesar, compromisuri.

Poate că Dilema veche de azi nu mai este ceea ce a fost Dilema, dar spiritul în care această revistă a fost creată a rămas intact și aceasta, zic eu, e marea ei victorie. Festivalul, cred, face parte din același tip de abordare activă a unei situații complexe prin care trece presa culturală acum. Un festival poate consolida o reputație, poate fideliza și mai mult publicul, poate diversifica adresarea către cititor.

Ce se așteaptă, deci, de la un asemenea festival, pe o piață culturală ca a noastră?

Ce se așteaptă de la un asemenea festival cred că depinde de cei pe care-i întrebăm. Autoritățile locale din Alba Iulia așteaptă ca orașul să câștige vizibilitate, așteaptă să fie animată Cetatea, să vină spectatori din împrejurimi, să fie atrase personalități care să vadă cât de frumos a fost restaurat centrul orașului. Antreprenorii din regiune doresc să vină cât mai multă lume, ca să-și vândă produsele. Locuitorii din Alba Iulia vor să vadă fețe cunoscute și să simtă că în orașul lor se petrec lucruri deosebite, să-și poată duce copiii la evenimente; pe când cei tineri așteaptă să petreacă serile mai interactiv decât de obicei. Redactorii Dilemei vechi așteaptă să vadă un eveniment pasionant, cool, divers, profesionist organizat, în care să se recunoască.

Altfel, piață culturală nu e un termen bine folosit aici. Deocamdată, noi nu avem o piață culturală, prin comparație cu alte țări europene. Ea este în formare. Un festival cum e cel al Dilemei vechi la Alba Iulia participă, cred, la formarea gustului acestei piețe culturale. Și asta este esențial!

Mai multe detalii despre programul Festivalului Dilema Veche găsești aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*

S-ar putea să-ți mai placă:
2% pentru jurnalismul din DoR

Toți banii pe care-i vom strânge vor fi folosiți exclusiv pentru a acoperi cheltuieli de documentare.…

Fii supereroul 102%. Susține poveștile bune

Te hipercalifici în funcția de erou redirecționând cei 2% din impozitul pe venit către Media DoR, asociația non-profit…

DoR caută asistent manager pe distribuție

Dacă vrei să descoperi procesul logistic al DoR, să lucrăm împreună la distribuția revistei în țară și în lume,…