Mici Victorii Civice: Geometrie din tastatură

Peste 20 de profesori de matematică din Timișoara apropie geometria de elevi prin calculator.

Cancelaria Liceului teoretic „Socrates” din Timișoara e plină de râsete și de întuneric. E o după-amiază de la începutul lui septembrie, cu două săptămâni înainte de a începe școala. Şapte profesori de gimnaziu privesc pe peretele  de lângă ușă proiecția unor fotografii. Sunt pozele pe care colegul lor, profesorul de matematică din Lugoj, Florin Mariș, le-a făcut în Ljubljana, la cursul  „Cum să predai matematică altfel”. Într-una dintre fotografii bărbatul blond de 45 de ani ține în mână o mașinuță din lego. Mariș le explică râzând colegilor că) au învățat cum să le explice copiilor, cu ajutorul mașinuțelor lego, până și și rolul axului cardanic în tracțiunea automobilelor. Sună complicat, dar e mai simplu când ai ce să arăți și mai ales când te raportezi la jocuri sau jucării, decât la manuale. Mariș, soția lui și alți aproximativ 20 de profesori de matematică de la școli publice din Timișoara vin la Liceul Socrates, sâmbăta, de două ori pe lună, ca să predea geometrie pe calculator unor elevi de a VII-a și a VIII-a.
***
Angela Oltea Copaci, directoarea liceului „Socrates”, era, prin `94-`95, profesoară de informatică și matematică la un liceu de informatică din oraș. Ţine minte că în acea perioadă și-a dat gradul didactic I cu o lecție deschisă de geometrie pe calculator. Au evaluat-o, pe lângă cei de la Inspectoratul Școlar, și profesori de la Facultatea de Matematică din Timișoara. Elevii ei de atunci mâncau informatică pe pâine. „Cei de la Facultatea de Matematică au fost impresionați de copii”, spune ea. În 2008, femeia i-a povestit inspectoarei de matematică, Elena Boldea, despre cum i-ar plăcea  să îmbine matematica cu informatica. „Fă un proiect”, i-a spus Boldea. Așa s-a născut Centrul de Excelență pentru învățarea geometriei prin intermediul informaticii. – un cerc bilunar de geometrie pe calculator pentru elevii de a VII-a și a VIII-a, care nu sunt neapărat olimpici, ci doar pasionați de geometrie. În toamna lui 2008, profesorii care s-au înscris pentru a preda geometrie o dată la două sâmbete, au hotărât că vor lucra cu Geogebra, o aplicație online de algebră, geometrie și calcule, pe care o puteau accesa gratuit. Liceul privat  Socrates avea câteva calculatoare, dar au primit și o finanțare de la Clubul Rotary, ca să mărească numărul de calculatoare. Nu au vrut să facă un cerc de matematică pentru a-i transforma în viitori olimpici, ci mai degrabă să-i facă să înțeleagă mai ușor geometria, mai ales cea în spațiu. Nu vedeau o soluție mai bună decât a aduce calculatorul în schema de predare.  „Noi lucrăm aici practic noțiunile de geometrie, e o completare de două-trei ore a pregătirii de la clasă”, spune Copaci. Peste câteva luni, profesorii au început să simtă că elevii execută mult mai simplu desenele în spațiu.. „O poză egalo sută de cuvinte”, spune Gizela Fuioagă, profesoară la Colegiul Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara. Copiii sunt deja obișnuiți cu calculatorul și le place mai mult decât să facă desenele de mână. „Oricât de simplă ar fi figura”, spune Fuioagă, „copilul dobândește mult mai multe lucruri, îi ajută să-și fixeze anumite noțiuni făcute la clasă”. Acum doi ani, o școală din Lugoj a închiriat o mașină până la Timișoara pentru ca elevii să vină sâmbăta la cercul de geometrie. Nu a durat prea mult, fiindcă școala nu și-a mai permis transportul, dar i-a bucurat pe profesorii Centrului că cei mici vin de la distanță pentru sâmbata de geometrie. Ameteo Stan, un adolescent brunet și ușor timid, a trecut acum într-a IX-a, la Mate-Info, la Colegiul Național „Constantin Diaconovici Loga”. A fost prezent în fiecare sâmbătă de cerc și într-a VII-a și într-a VIII-a. Spune că este mai avantajos când vezi desenele în spațiu, dar că e util să lucrezi și pe calculator, și cu creionul în mână. În 2011, când avea aproximativ 160 de elevi înscriși, Centrul de Excelență a primit premiul III la Gala Premiilor în Educație organizată de Fundația Dinu Patriciu, la categoria „Cel mai bun proiect educațional”. Au câștigat 2.000 de euro pe care încă nu i-au cheltuit și pe care vor să-i investească într-o tablă inteligentă. Când profesorii de geometrie de la Timișoara au fost strigați să urce pe scenă, coordonatorul lotului național de matematică, Radu Gologan, i-a aplaudat cel mai tare.Copaci, coordonatoarea proiectului, a simțit atunci că-i crește sufletul.
Întâlnirea de la începutul lui septembrie s-a terminat ca multe alte ședințe de-ale echipei Centrul de excelență: cu întrebarea „ce mai facem?”. „Știți ce? O asociație”, le-a spus Copaci colegilor. Și ea și profesorii cred că mai au mulți pași până acolo. Un pas este și ce-i animă zilele ăstea: programa opționalului de clasa a VII-a „Geometrie practică cu Geogebra”. Profesorii dezbat și scriu la proiect din vară și în noiembrie o depun la ministerul Educației.

***

DESPRE ACEASTĂ SERIE: Prin seria de texte Mici victorii civice, realizate în cadrul ReStart România 2012, vă prezentăm câțiva oameni obișnuiți care au schimbat ceva în satul, cartierul sau orașul unde locuiesc, în școala unde predau sau pentru oamenii alături de care trăiesc. ReStart România – un proiect organizat de TechSoup România cu o finanțare Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe – ajută cetățenii să utilizeze tehnologia pentru a-și îmbunătăți viața lor și a comunității.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*

S-ar putea să-ți mai placă:
Bucureșteanul: Violoncelista de pe Mătăsari

Corina umple cu acorduri de violoncel una dintre cele mai primitoare case din București.

Bucureşteanul: Paul de la debarcader

Cum debarcaderul din Cișmigiu ține pe linia de plutire un fost consumator de droguri.

Ce poți citi în DoR #19

DoR #19 are ca ca temă „noi începuturi” și nimic n-o ilustrează mai bine decât produsul în sine: un alt format,…