Istoria dansului prin muzică într-un (auto)interviu cu Paul Dunca

Artiștii Eduard Gabia și Paul Dunca lansează săptămâna asta Istoria cântată a dansului românesc, un proiect care…

Artiștii Eduard Gabia și Paul Dunca lansează săptămâna asta Istoria cântată a dansului românesc, un proiect care transpune personalitățile și momentele esențiale din istoria dansului contemporan autohton într-un material muzical.


Fotografie de Robert Puteanu
Artwork de Andrada Beșliu

Eduard Gabia și Paul Dunca activează de mulți ani în domeniul dansului contemporan, domeniu pe care îl împart cu muzica, cealaltă preocupare a lor. Gabia este toboșar în trupa Karpov Not Kasparov (80s oriental-electro-clash), iar Dunca este vocalist în trupa FLUID (un queer act techno faggothique). Piesele care compun Istoria reflectă explorările muzicale ale celor doi și completează inițiative înrudite: Romanian Dance History inițiat de coregraful Manuel Pelmuș sau Ciocanul fără stăpân de Brynjar Bandlien și Florin Flueraș, un remake inspirat de piesa coregrafică omonimă de Stere Popescu.

Formatul muzical – realizat cu sprijinul Centrului Național al Dansului București – va fi lansat public sub forma unui concert susținut de echipa proiectului în două spații culturale alternative din București (Centrul de Teatru Educațional REPLIKA și MACAZ – Bar Teatru Coop.) și va disponibil și pentru descărcare.

Mai multe detalii despre proiect ne dă Paul Dunca, care a ținut să-și ia singur interviu.

De ce?
M-am bucurat enorm când am aflat că după atâția ani Centrul Național al Dansului (CNDB) are din nou un call pentru proiecte. Am stat și m-am gândit serios ce mi-ar plăcea să fac și în momentul respectiv am zis: MUZICĂ! Plus că îmi doream foarte mult să lucrez din nou cu Eduard Gabia, unul dintre cei mai inspiraționali artiști români pe care-i cunosc. Și cum amândoi am studiat dansul (Gabia mai mult) și amândoi facem muzică (Gabia mai mult), ne-am gândit să readucem mediile astea împreună altfel decât suntem obișnuiți. 

De ce?
Pentru că nu s-a mai cântat despre istoria dansului românesc. Mai mult decât atât, istoria dansului contemporan românesc este una extrem de puțin cunoscută și ne-am dorit să creăm un produs accesibil/muzică care să vorbească despre ea. Istoria dansului este creată prin și în jurul corpului și ne-am gândit să încercăm să dăm o voce narațiunii corpului local. 

Plus că pe mine mă interesează foarte mult cum se transmite istoria și mi-am dorit să fiu un vehicul al ei. Există momente recente sau mai puțin recente care trebuie punctate și mulți eroi foarte puțin cunoscuți ai acestui segment. 

Există, de exemplu, un episod care pe mine personal mă macină și despre care nu se știe mai nimic. E vorba despre marile epurări staniliste din anii ’50, când au existat, pe lângă lotul Noica-Pillat sau Rugul Aprins, și două loturi ale homosexualilor. În ambele au fost inculpați mai mulți membri ai comunității dansului românesc și procesul s-a soldat cu unele dintre cele mai grele sentințe din perioada comunistă.

Sau un alt episod și foarte recent, din 2011, este CNDB OCUPAT, când singura instituție publică reprezentând comunitatea dansului contemporan românesc își pierdea spațiul, fără un viitor clar. Țin minte că atunci zeci de oameni au locuit zile la rând în studiourile și sălile de spectacol care urmau să fie demolate până când am fost evacuați din clădirea TNB intrată în renovare. 

Cum?
Cercetarea noastră s-a bazat pe Arhiva CNDB, dar și pe poveștile personale aflate pe parcursul ei. Am realizat că nu putem acoperi tot, dar am încercat să aducem un omagiu cu iz recent cât mai multor protagoniști ai acestei scene. 

Una dintre primele piese de pe album se numește Name Dropping și are ca punct de plecare indexul cărții Lianei Tugearu, O lume întreagă din fărâme – Cronici de dans 1972-2012 – vol. I & II. La un moment dat, în Arhiva CNDB am găsit un anunț de publicitate de la primul studio de dans din România al Floriei Capsali și acesta a fost startul pentru piesa Vei studia cu Floria. Apoi ne-am imaginat cum ar suna dansul lui Miriam Răducanu dacă ar fi o piesă techno produsă în 2016 etc.

Albumul nostru e și colaborarea între Karpov Not Kasparov/universul muzical a lui Gabia și FLUID/universul meu muzical. Alături ne-au stat necondiționat ceilalți colegi din proiect: Alexandra Andronic (corp & voce), Alex Bălă (corp & sound) și Valeriu Borcoș (corp & sound & voce). 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*

S-ar putea să-ți mai placă:
Bucureșteanul: Non-stop, lângă proteste

Magazin cu vedere la protestele pentru Roșia Montană.

Eseu: Ultimul Crăciun

Dan Rădulescu n-a fost niciodată un fan al Crăciunurilor. Apoi, anul trecut, a apărut o EA care l-a convins că…

Bucureșteanul: Steagul Erasmus

Prima petrecere oficială a celor 350 de studenți Erasmus din București.