Optimef: Un ceas românesc renăscut

Andrei Morariu și Bogdan Costea au creat un brand și o poveste nouă în jurul unui ceas românesc de mult uitat.

În 2014, actorul Andrei Morariu se afla în cabina de machiaj și desena fără scop, mai mult de plictiseală, într-o agendă. Lângă el se afla Bogdan Costea, un prieten arhitect care se ocupase de scenografia spectacolului în care juca Andrei. Se cunoscuseră în 2012, când au organizat Festivalul de Film Victoria, și de atunci se tot gândeau să creeze ceva împreună: o lampă, o canapea sau alt obiect de design. Tot desenând la întâmplare, Andrei a observat că a făcut un cerc mai mare care semăna cu un ceas. Atunci a realizat că are în față obiectul căutat.

„Când el a zis ceas, mie mi-a sărit imediat gândul la execuție, producție”, spune Bogdan. „Pentru că e foarte ușor să desenezi, mai greu e să-l pui în practică, mai ales în România, unde nu prea există resurse în zona de producție.” Au decis să se intereseze ce s-a întâmplat cu mărcile românești de ceasuri. Singurul producător fusese Mecanică Fină București, care din 1978, la dorința lui Nicolae Ceaușescu, produsese ceasurile Orex, Optimef și Cromef. La finalul anilor 90, întreprinderea își sistase activitatea, iar în 2000 fusese privatizată și vândută italianului Sergio Mollo, care o transformase în spațiu de închiriat. Mollo înregistrase la OSIM doar marca Orex. Așa le-a venit lui Andrei și Bogdan ideea să reînsuflețească un ceas românesc de mult uitat: Optimef. Au depus o cerere la OSIM pentru a înregistra marca, au așteptat șase luni ca cineva să conteste cererea lor, iar după un an au primit diploma care spunea că numele Optimef e al lor.

În paralel încercau să găsească soluții pentru producție. Își doreau să îl producă în România, dar nu le-a luat mult timp să realizeze că nu mai există oameni specializați în mecanică fină. „În România să zicem că am fi putut face un prototip, dar să faci producție în serie și să scoți un ceas la un preț accesibil, nu”, spune Bogdan. Urmăreau de mult site-ul de design Dezeen, care avea și un magazin online cu ceasuri create de arhitecți și designeri. Au observat că toate sunt produse în China și, după ce și-au depășit reticența legată de calitatea condițiilor de muncă și a produselor chinezești, au decis să testeze terenul.

Andrei avea o cunoștință la Ambasada României la Beijing și a rugat-o să facă o selecție din companiile care produc ceasuri. După ce le-au analizat, Andrei și Bogdan au restrâns lista la trei, care păreau să răspundă nevoilor lor – producție în serie mică, tehnologie avansată, experiență în munca cu designeri. Iar în 2015, după ce au făcut o vizită în China, s-au oprit la Huida, o făbricuță din Hong Kong care mai producea o singură marcă de ceas.

Doi ani au colaborat cu producătorul la realizarea prototipului. Ei trimiteau desene 3D, iar Jimmy, persoana de contact de la Huida, le trimitea înapoi ajustate pe ce se poate realiza. Pentru că Optimef fusese un ceas digital, primul an au lucrat la un model digital care folosea niște butoane care se mișcau pe carcasă. Însă sistemul de slide ceda după un anumit timp. Dorind să realizeze un ceas perfect, în 2016 au început să lucreze la un model nou. „Am păstrat carcasa și dimensiunea curelei și am făcut un ceas cu limbi”, spune Andrei. Modelul, căruia i-au spus „Fărăzece”, nu a păstrat nimic din Optimeful ceaușist.

Tot procesul de prototipare i-a costat 10.000 de euro, bani veniți din joburile lor, la care nu au renunțat. Estimează că investiția totală a fost 40.000 de euro, din care 10.000 au venit dintr-un împrumut de la un prieten.

Magazinul online Optimef a fost lansat pe 15 decembrie 2016. Au produs un stoc inițial de 400 de ceasuri, în două culori: negru și auriu. După ce a trecut valul de cadouri de sărbători, s-au concentrat pe concept stores și au introdus ceasul în magazine ca Beans&Dots, Molecule F, Materia Repositorium, iar în aprilie 2016 au intrat și pe Dezeen.

Prezența pe Dezeen i-a ajutat să vândă ceasuri în afară, piață spre care vor să se orienteze, pentru că, deși ceasul lor nu e scump (650 de lei), prețul depășește puterea de cumpărare a românilor. Au început să primească cereri de la magazine care doresc produsul lor, dar sunt selectivi cu distribuitorii, pentru că targetul lor sunt oamenii care știu deja ce înseamnă un produs de designer. „Ne încadrăm în zona de boutique brand și încă suntem foarte atenți la imagine”, spune Bogdan. O propunere importantă a venit din partea MoMa (Museum of Modern Art New York), care a dorit să includă produsul în shopul muzeului, Optimef devenind astfel primul produs de design românesc vândut în shopul MoMa. Din 2019, Fărăzece este de asemenea vândut de shopul SFMOMA (San Francisco Museum of Modern Art).

Odată cu succesul ceasului, în 2018 Bogdan și Andrei au decis să extindă brandul Optimef prin lansarea ochelarilor de soare Unibrow și a unei serii limitate de borsete din piele, o colaborare cu festivalul Summer Well.


Povestea a fost publicată în 2017 în „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, volumul III, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Îl poți cumpăra de aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*